Meer uitzendkrachten kunnen gebruik maken van een perspectiefverklaring

Persbericht Tilburg, 16 juli 2019 - Sinds vandaag wordt het voor meer uitzendkrachten mogelijk een Perspectief- verklaring aan te vragen via hun werkgever. Hiermee kunnen zij een hypotheek aanvragen bij een groot aantal geldverstrekkers. Uitzendbureaus kunnen al twee jaar lang zelf gecertificeerd worden om aan hun uitzendkrachten een Perspectiefverklaring te verstrekken. Met de komst van de Externe Perspectief Taxateur komt er een tweede mogelijkheid bij. Hierdoor kunnen ook andere niet gecertificeerde uitzendbureaus voor hun uitzendkrachten een Perspectiefverklaring aanvragen.

Al twee jaar lang kunnen uitzendbureaus die invulling geven aan goed werkgeverschap hun uitzendkrachten in de gelegenheid stellen om een Perspectiefverklaring aan te vragen. Hiermee kunnen zij een hypotheek voor de financiering van een eigen woning krijgen. Het uitzendbureau dient dan wel gecertificeerd te zijn. De hypotheekaanvraag wordt in dat geval beoordeeld door een, door het uitzendbureau, intern aangestelde Perspectief Taxateur.

Vanaf vandaag is het ook mogelijk voor andere uitzendbureaus om via een gecertificeerde externe partij de Perspectiefverklaring aan te vragen. Zij hoeven dan geen eigen taxateur meer aan te stellen maar kunnen per aanvraag de Externe Perspectief Taxateur inschakelen. Deze beoordeelt de aanvraag op dezelfde wijze als de taxateur van het uitzendbureau.

Eerste perspectiefverklaring uitgereikt

Vandaag heeft Michel van Veen van Dusdoen als eerste een Perspectiefverklaring ontvangen die is opgesteld door All About Flex, Extern Perspectief Taxateur. Carla Muters, lid Raad van Bestuur NHG, overhandigde op feestelijke wijze de verklaring.

Voorwaarden

Belangrijke voorwaarde bij de aanvraag van de Perspectiefverklaring via een externe partij is dat de uitzendkracht tenminste 52 weken beoordeelbare werkervaring heeft. Hij wordt beoordeeld op zijn toekomstige inzetbaarheid op basis van de gegevens uit zijn dossier, een gesprek met de consulent en de score van een arbeidsmarktscan. Dit leidt tot een evenwichtige beoordeling of er de komende jaren sprake is van een bestendig inkomen. Samen met een werkgeversverklaring kan de uitzendkracht vervolgens aankloppen bij een van de vele aangesloten geldverstrekkers. Het gaat om ABN AMRO, Aegon, Allianz, Argenta, ASR, BLG Wonen, Delta Lloyd, Florius, Hypotrust Hypotheken, ING, Nationale Nederlanden, NIBC Direct, Obvion, Rabobank, Reaal, Regiobank, Robuust, SNS, Triodos Bank en Vista Hypotheken.

Voor meer informatie zie: www.perspectiefverklaring.nl. Hier is ook te vinden welke uitzendbureaus zelf Perspectiefverklaringen mogen verstrekken en wie er als externe partij Perspectiefverklaringen mag verstrekken.

Bron: Stichting Perspectiefverklaring

Hypotheekverstrekkers